Friday, September 18, 2015

Medlemspresentation 1 av 60 : FUNNY LIVDOTTER

Not Quite har under alla år haft en liten liten marknadsföringstjänst. De senaste åren har den varit på 10%, 4 timmar per vecka, det är en begränsad tid att hinna göra annonser, affischer, broschyrer, uppdatera hemsida, göra evenemang på Facebook och hålla alla konton på alla plattformar inom sociala medier aktiva och levande. 
Denna säsongen har den utökats till hela 20% och kommer så vara tills vidare. Jag som jobbar med marknadsföringen, Malin Robertson Harén, tänkte en dag att nu när jag kommer ha mera tid så skulle jag vilja fokusera mer på medlemmarna, vi som är Not Quite, inte bara marknadsföra evenemang och utställningar utan berätta om oss, vilka är vi egentligen? Jag skulle vilja göra porträtt på alla medlemmar, göra en intervju och ta ett porträtt på alla 60 medlemmar, en efter en. 
Några dagar efter jag hade tänkt detta kommer Annie Lindgren (dåvarande ordföranden i Not Quites ekonomiska förening) fram till mig i samband med ett styrelsemöte och hon säger att de nu beslutat att utöka tjänsten till 20% och frågar om jag vill ha den, vilket jag vill, och så säger hon att de vill ge mig i uppdrag att nu även fokusera mer på medlemmarna, vara lite som en journalist och berätta om vad som händer i verkstäderna på Bruket, vad jobbar alla med, vilka projekt, uppdrag eller utställningar håller medlemmarna / konstnärerna / hantverkarna / formgivarna… på med? Bara för att Not Quite stänger för säsongen betyder det inte att medlemmarna slutar jobba, snarare tvärtom, det är stor aktivitet innanför tegelväggarna på det gamla pappersbruket i Fengersfors.

Det första porträttet har jag inte gjort själv utan det gjorde vår nuvarande ordförande Jonatan Malm (slöjdare, musiker, skribent, filmare) som redan hade skrivit en text om Funny Livdotter som är den senast antagna medlemmen.

Malin Robertson Harén

Funny: Färskaste medlemmen i Not Quite

Funny Livdotter har nyligen flyttat tillbaka till Dals Långed från Umeå, där hon tog en master i konst på konsthögskolan där. Hon är glad att vara tillbaka i Dalsland, vilket planen var hela tiden. Här finns möjligheten till koncentration och arbete, menar hon, och hon tänker att Not Quite är helt rätt sammanhang att utgå i från.

–Mitt intresse för konst började med DIY-punken och min mormors hantverk. Jag hade en väldigt oskyldig syn på det, och trodde aldrig att det skulle leda till en master i konst. Det var bara livsviktigt och nödvändigt. Nu jobbar jag i tematiska projekt. Ofta ser jag det som antropologiska studier av människan och varför den beter sig på ett visst sätt. Jag gör det först och främst för mig själv, men hoppas givetvis att det ska vara intressant för andra också.

–På konsthögskolan fick jag slåss för min textila bakgrund. Många konsthögskolor har problemet att de nedvärderar vissa medium. Och textilen står allra lägst i rang. Men detta är så onödigt. Konst ska få vara helt fri, och då gör dessa hierarkier bara skada.

Funny är den färskaste delägaren i Not Quite ekonomisk förening, och blir därmed den femtiosjunde i skaran.


Jonatan Malm

Se mer av Funnys konst på: funnylivdotter.se eller gå in på hennes blogg funnylivdotter.blogspot.se

Funny Livdotter Foto: © Micael Norberg


























BEACH PRIPYAT 2014 i samarbete med Alice Söderlund.
Foto: © Alice Söderlund

BEACH PRIPYAT 2014 i samarbete med Alice Söderlund.
Foto: © Alice Söderlund

JAG ÄR TUNG - BÄR MIG 2015
Lakritsfestivalen 2014. Foto: © Inger Bladh















No comments: